Langkah Yang Pragmatik Mengawal Penyakit Kronik

Malaysia
Cover Image That Contains Title Of This Blog Post

Berikut merupakan salah satu contoh karangan yang boleh dijadikan sebagai rujukan dan panduan terutamanya kepada pelajar yang akan menduduki peperiksaan menengah atas. Untuk melihat lagi banyak contoh karangan, anda boleh terus scroll ke bawah untuk melihat post yang tertera atau tekan menu blog di bahagian atas.

CONTOH KARANGAN SPM 

Dunia yang begitu luas dengan pelbagai kemungkinan boleh membawa kita kepada jangkitan penyakit kronik. Semakin hari, bilangan masyarakat dunia yang menghidap penyakit kronik semakin bertambah. Ini menyebabkan masyarakat begitu bimbang dan risau akan hal ini. Pelbagai usaha seperti kempen tentang pengenalan kepada penyakit kronik telah dilakukan oleh pihak kerajaan di seluruh dunia dalam menangani penyakit kronik ini. Walau bagaimanapun, wajarkah tindakan kita sebagai masyarakat yang peduli akan kesihatan diri membiarkan penyakit kronik seperti kanser, serangan jantung, dan penyakit buah pinggang ini melanda negara dan diri kita sendiri? Oleh hal yang demikian, kita perlulah peka dengan situasi ini dan mengetahui langkah-langkah mengawal penyakit kronik.

Pengambilan vaksin dari hospital dan klinik merupakan langkah efisien yang perlu diutamakan bagi mengawal penyakit kronik. Hal ini dikatakan demikian kerana pengambilan vaksin dapat mencegah jangkitan penyakit kronik seperti demam denggi dan zika. Vaksin yang disuntik dalam badan kita akan membantu sistem imunisasi badan mengecam dan memusnah jangkitan virus sebelum bermula sesuatu jangkitan penyakit. Sebagai contohnya, di negara kita sendiri, kita diberikan suntikan vaksin percuma daripada pihak kerajaan bagi mengelakkan penyakit kronik ini daripada menjangkiti kita. Antara vaksin ini termasuklah Tetanus dan Hepatitis B Monovalen. Oleh hal yang demikian, kita patut bersyukur kerana pihak kerajaan mengambil berat akan kesihatan rakyatnya serta berfikiran rasional dengan mengambil tindakan yang sewajarnya demi masa depan negara yang cerah. Justeru, kita dapat mencegah diri daripada menghidap penyakit kronik ini kerana mencegah lebih baik daripada mengubati. Jelaslah bahawa pengambilan vaksin adalah langkah utama bagi mencegah jangkitan penyakit kronik.

Kita juga hendaklah mengamalkan gaya hidup yang sihat setiap hari. Hal ini dikatakan demikian kerana amalan pemakanan yang tidak seimbang merupakan salah satu punca masyarakat menghidap penyakit kronik. Dalam hal ini, kita perlulah makan makanan yang seimbang berpandukan piramid makanan. Selain itu juga perlu minum air secukupnya sekurang-kurangnya lapan gelas sehari serta tidur yang mencukupi antara enam hingga lapan jam sehari. Kesannya, badan kita akan menjadi sihat dan cergas di samping mengurangkan potensi yang dapat mengundang kepada penyakit kronik. Hal ini juga membolehkan kita lebih mempersiapkan diri serta tidak perlu bersusah payah berulang alik ke hospital akibat penyakit kronik yang dihidap. Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan. Tegasnya, amalan gaya hidup yang sihat dapat mengurangkan risiko penyakit kronik.

Kita perlulah melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala sebagai langkah yang dapat diambil untuk mengelakkan diri daripada menghidap penyakit kronik. Hal ini dikatakan demikian kerana kita dapat mengesan sebarang penyakit yang berisiko tinggi dengan lebih awal. Dalam konteks ini, kita digalakkan untuk melakukan pemeriksaan kesihatan sekurang-kurangnya tiga bulan sekali. Janganlah menunggu penyakit datang kepada kita kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Kita pasti akan menyesal seumur hidup sekiranya tidak mengambil sebarang tindakan dari awal. Sebagai akibat daripada pemeriksaan ini, penyakit kronik akan dapat dikesan dan rawatan lanjut boleh dilakukan sebelum penyakit kronik menjadi lebih parah kerana malang tidak berbau. Hakikatnya, pemeriksaan secara berkala akan dapat membantu kita mengesan penyakit kronik yang boleh merebak di samping mendapatkan rawatan awal sebelum terlambat.

Kita juga boleh merujuk pakar atau doktor bagi mendapatkan maklumat sahih mengenai sesuatu penyakit kronik. Hal ini dikatakan demikian kerana mereka dapat mengenal pasti simptom-simptom awal sesuatu penyakit. Kita boleh melayari Internet yang diyakini ataupun merujuk kepada orang yang pakar untuk mengetahui lebih lanjut penyakit kronik tersebut. Implikasinya, rawatan awal akan dapat dilakukan segera sekiranya tanda-tanda awal dapat diketahui. Secara umumnya, merujuk pakar atau doktor untuk tujuan mendapatkan maklumat sahih mengenai sesuatu penyakit kronik dapat mengelakkan diri kita daripada menghidap penyakit kronik.

Penjagaan kesihatan diri dan persekitaran juga merupakan kaedah yang dapat diambil bagi mengawal jangkitan penyakit kronik. Hal ini dikatakan demikian kerana kesihatan yang baik bermula daripada penjagaan diri dan persekitaran. Jika kita di lingkungan persekitaran yang kotor, hal ini jelas memberikan impak negatif kepada masyarakat termasuklah menjejaskan kesihatan. Oleh hal yang demikian, kita sebagai masyarakat hendaklah peka terhadap kebersihan persekitaran. Sebagai contohnya, masyarakat di kawasan kejiranan bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk mengadakan aktiviti gotong-royong yang diadakan sebulan sekali bagi mengelakkan persekitaran menjadi kotor. Menjaga kebersihan persekitaran justeru menghindarkan kita daripada penyakit seperti demam denggi dan zika. Jelaslah kepada kita bahawa penjagaan diri dan persekitaran dapat mencegah daripada berlakunya jangkitan penyakit kronik.

Kesimpulannya, terdapat beberapa langkah yang dapat kita aplikasikan dalam kehidupan seharian bagi mengawal penyakit kronik. Oleh hal yang demikian, masyarakat haruslah peka dan  bersiap sedia setiap masa kerana penyakit tidak mengenal siapa dan usia kita. Sesungguhnya, mencegah penyakit lebih mudah daripada mengubati. Kita tidak mahu hal-hal yang tidak baik berlaku kepada diri kita mahupun ahli keluarga dan teman terdekat. Justeru, dengan mengamalkan langkah-langkah yang telah dibincangkan akan dapat mencegah diri kita daripada menghidap penyakit kronik.

.....

 ᵕ̈೫˚ DOWNLOAD HERE ༉‧₊˚.

Instagram
SietaClaie